2.04.2013

Dorabianie ideologii do sukcesu CBP - odpowiedź na post Sokoła

18 komentarze


Trochę zwlekałem z tą odpowiedzią z dwóch powodów: ten ważniejszy to zdziwienie tonem odpowiedzi Sokoła. Myślałem, że będzie bardziej agresywna, jak to zazwyczaj u raperów bywa. Nie ukrywam, że miło się zaskoczyłem. Drugi był oczywiście bardziej prozaiczny - święta, a więc brak czasu, żeby usiąść i napisać coś sensownego.

Dla tych, którzy średnio na bieżąco z facebookiem: http://www.facebook.com/sokolimarysiastarosta/posts/168700903285866


Jak głosi znany truizm "święta, święta i po świętach", więc mogę spokojnie odpisać. Na początek wyjaśnię kwestię ksywki: tak, na moim osiedlu jednym ze znaczeń słowa "kaban" była kupa (inne to świnia i autobus). Jednak Sokół jako człowiek zaznajomiony z ulicą powinien również wiedzieć, że na podwórku ksywy się nie wybiera, tylko akceptuje tę nadaną przez kolegów. Moja jest taka, a nie inna, ponieważ raz ktoś zauważył moje podobieństwo do jakiegoś parę lat ode mnie starszego typa, na którego wołali właśnie "kaban". No i tak zostało (wierzę, że kiedyś ktoś to spisze w mojej biografii, he he).

(W tekście używam formy per "Ty", ponieważ pisanie "Panie Wojtku" wygląda dziwnie).

Przechodząc do meritum: tak, wywnioskowałem z Twoich słów, że sukces zawdzięczasz temu właśnie ruchowi. Początkowo myślałem, że tak mi się tylko wydaje, jednak z uwagi na powtarzalność wpisów właśnie w tym tonie doszedłem do wniosku, że tak to wygląda z Twojej perspektywy.

Nie twierdzę, że był to z góry zaplanowany i wyrachowany plan. Ale wyszło tak, jak wyszło, więc ochoczo podkreślasz na każdym kroku, że udało się, mimo przyjęcia ascetycznych założeń odnośnie reklamodawców. Tutaj chciałbym wyraźnie podkreślić, że ani tamten, ani ten wpis nie miał mieć wydźwięku "ten niedobry Sokół z zimną krwią to wszystko zaplanował, a to wyrachowany cham". Chodziło mi o zwrócenie uwagi na fakt, że logotypy, czy też ich brak nie miały żadnego, podkreślam żadnego wpływu na odbiór płyty. Przyjęcie byłoby dokładnie takie samo, gdyby na rewersie opakowania zamieścić logotypy 50 sponsorów. Po prostu po tylu latach kariery to już jest "ten" poziom, na którym to bez względu na ruchy promocyjne - kto ma dotrzeć do płyty, ten to zrobi. Równocześnie album nie jest na tyle medialny, żeby zgarniać przypadkowych odbiorców, jak robi to np. "Równonoc".

Nie kwestionuję Twojej prawdziwości. Jako słuchacz znam wszystkie wymienione przez Ciebie kawałki, większość nawet na pamięć i widziałem związek między nimi zanim zwróciłeś na to uwagę. Nie twierdzę również, że przy świadomej rezygnacji z innych kanałów promocyjnych robiłeś to z pobudek ideologicznych jak np. O.S.T.R. Takie miałeś założenia i spoko. Problem zaczyna się w momencie, kiedy zaczynasz ten sukces (a raczej jego przyczyny) konsumować intelektualnie.

Oczywiście, nie bez znaczenia pozostaje poziom, jaki reprezentuje ten album, ale była to tylko jedna z części składowych. Jeżeli nagrałabyś taką płytę 15 lat temu, to nie osiągnęłaby nawet połowy tego, co udało jej się teraz. Właśnie z powodu fejmu, a raczej jego braku. Przez ten czas zdobywałeś kolejnych słuchaczy. Może warto sobie uświadomić jakim sposobem? M.in. właśnie przez inne kanały dystrybucji, którymi teraz tak gardzisz. Zgarnąłeś co trzeba i już nie musisz. Ale, że tak pokrętnie powiem: żeby nie musieć teraz, musiałeś wcześniej. Gdybyś tego nie zrobił, to aktualnie zapewne płyta dobijałaby nie do platyny, a złota.

Po prostu ten zbierany przez lata fanbase czekał z "kutangą w ręce" na solo Sokoła. Gdyby "Czysta brudna prawda" okazała się słabizną, to kupiliby ją tylko ci najbardziej wytrwali, a cała reszta pokazałaby portfelem, co myśli o takim poziomie. Okazało się inaczej, więc ci wszyscy, którzy przez lata ostrzyli sobie zęby i tylko czekali na wciśnięcie pedału gazu, mogli wreszcie to zrobić.

Ci sami słuchacze staliby na tych samych pozycjach, gdyby płyta była reklamowana w mediach i miała na rewersie przetoczone wcześniej 50 logotypów. Sytuacja byłaby IDENTYCZNA jak teraz, kiedy ich liczba wynosi zero. Co więcej, byłaby również taka sama, gdybyś zrezygnował z prowadzenia FB i publikacji na ProstoTV. Oni dowiedzieli się o tym legendarnym Sokole 15, 10, 5, czy nawet 3 lata temu i od tego czasu wypatrywali na horyzoncie jego solówki. Czekali aktywnie, samemu poszukując informacji o tym, czy taki projekt jest planowany i jak wygląda postęp prac. Oni z odbiorcami, do których trzeba dotrzeć z informacją nie mają nic wspólnego.

To trochę tak, jak z niedawnym powrotem znanego napoju Frugo. Food Care mogło zupełnie olać kampanię informacyjną, po prostu wśród konsumentów było niesamowite ciśnienie na powrót smaku ich dzieciństwa. Przez te wszystkie lata aktywnie poszukiwali informacji o tym, czy da się jeszcze gdzieś dostać ich ulubiony napój. Po uzyskaniu negatywnej odpowiedzi sami domagali się możliwości zakupu właśnie tego, a nie innego trunku. Kiedy wreszcie pojawiła się taka możliwość, to informacja ta była przekazywana z ust do ust, czy też - bardziej aktualnie - ze ściany do ściany, z komentarza do komentarza.

Tak właśnie wyglądało oczekiwanie na Twoją solową płytę. Wiem, co mówię, bo siedzę w tym już jakiś czas i nie koloryzuję, a jedynie konstatuję to, co widziałem przez te wszystkie lata. Jeżeli mi nie wierzysz, to możesz zacząć pytać ludzi na koncertach,  lub też czytać fora - tam jest świadectwo tego, o czym mówię. I może wtedy łatwiej będzie ci zrozumieć przyczynę sukcesu "Czystej brudnej prawdy".

18 Responses so far

  1. Anonimowy says:

    kurwa ale długie ;<

  2. Anonimowy says:

    KŁAMSTWO, NAZWALI CIĘ KABAN, BO ŚMIERDZIAŁEŚ KUPĄ.

  3. Anonimowy says:

    KABAN ZESRAŁ SIĘ NA PODWÓRKU XD

  4. Anonimowy says:

    Kaaban, zgadzam się z Tobą, pomimo tego, że masz ksywę od kupy.

  5. Anonimowy says:

    dobrze piszesz Kabi, szkoda że czytają Cie często analfabeci, jak ten cep co kurwa narzekał że za długie. czekam na recenzję Buki, nie wiem czemu się mój wcześniejszy komentarz nie dodał.

  6. Anonimowy says:

    W PRZYPADKU KAABANA SŁOWO GÓWNIANA RECENZJA NABIERA NOWEGO ZNACZENIA.

  7. Anonimowy says:

    CIONGLE ZA MAUO JEHANIA LEFAKUF PO PROSTU

  8. Anonimowy says:

    8/10

  9. Anonimowy says:

    Powtórzenie słowa 'wyrachowany' kłuje w oczy, przeredaguj to.

  10. Anonimowy says:

    sokół przesadza ostatnimi czasami..

  11. Anonimowy says:

    Dawaj jakiś pocisk na lewaków gówniarzu, bo chujem wieje.

  12. Anonimowy says:

    czekam na wpisy urażonych "młodszych słuchaczy"

  13. Anonimowy says:

    CZEKAM NA RECENZJE MIXTEJPU PIKEJA

  14. Anonimowy says:

    NIE CZYTAM KABI JAK SIĘ TŁUMACZYSZ, WYJEBANE.

    U NAS NA PODWÓRKU SOKÓŁ TO BYŁ TYP, KTÓRY MIAŁ DAŁNA, ROZBIEŻNEGO ZEZA I STRASZNIE GŁUPI RYJ. PANIE WOJTKU. XDXDXD

  15. Anonimowy says:

    HEHE KAABAN SIĘ TŁUMACZY Z GENEZY KSYWKI, A I TAK KAŻDY WIE, ŻE WZIĘŁO SIĘ TO OD KUPY.

  16. Anonimowy says:

    EJ NAWIJAŁ SOKÓŁ ALE TO NIE WSZYSTKO

  17. Anonimowy says:

    ON JEST TENOREM? JA JESTEM DOMINGO! JESTEM JAK KARRERAS WIESZ TERAZ POKAZE WAM KTO MA STYL I ODEJDE Z KLASO WIESZ WEJDE JAK FEJDER I MACZO WEJDE JAK DIDZEJ MINI I DIDZEJ GRUBAS POZDROWIENIA ODE MNIE DO TLUMU SLUCHAJ MOGLBYM Z TOBA WALCZYC ALE SZANS NIE MASZ MOGLBYM CI PO PROSTU DOPIEPRZYC DOJEBAC NIE MA TAK NIE MA LATWO NIE BEDZIESZ MIAL TYCH SZANS TANCZ TO OKEJ WIESZ JA ZROBIE TO JAK SZYBKE ZATANCZYSZ JAK DZIWKA W RINGU HEEEJPATRZ ODPALE TO TO BEDZIE TAK SZYBKIE NIE MASZ SZANS POZDROW CIPKI WSZYSTKIE NIE MASZ TUTAJ SZANS NIE MASZ FEJMU I BRAW OKEJ ROZKREC PUBLIKE PATRZ WIESZ ONI MYSLELI ZE BEDE CHCIAL WALCZYC NIE BEDE GO UBLIZAL WIESZ MAM TU PANCZY SETKI ALE PIEPRZYC TO WIESZ JA MAM LEPSZY FLOW A ON MA KILKA PANCZY? TAK SIE ZDARZA. MOLGBYM CALY CZAS NA NIEGO WRZUCAC CALY CZAS NADAWAC ALE MAM TEN FLOW MAM TEN STYL I DOBRZE WIESZ O TYM PIERDOLISZ COS NA FORUM? JAK NARKOTYK TO WCIAGA CIE EHE MOZESZ TO CIAGAC WIEC NIE BEDE WALCZYL ODPUSCILEM SOBIE TO ODPUSCILEM JUZ OSTATNIE WUBEWOZIOM OKEJ TO JEST TAK ODCHODZE OD FRISTAJLI MOZESZ SPRAWDZIC TO JEST OSTATNI MOMENT OSTATNI RAZ NA WOLNYM MIKROFONIE NA SCENIE OSTATNI RAZ NIE WIERZYSZ SPRAWDZ TO JAK NIE WIESZ WIECEJ NIE WALCZE TO JEST OSTATNI RAZ MASZ TA SZANSE SPRAWDZIC HAHA! DOKLADNIE TAK EJ ODCHODZE Z KLASA TO JEST OSTATNI MOJ FRISTAJL NA SCENACH TO JEST TAK WIECEJ MNIE TU NIE MA TO JEST TAK OSTATNI STYL WOLNY DZISIAJ ZROBCIE BRAWA BRAWA DLA SOKOŁA

  18. Anonimowy says:

    slg user.

    Na chłodno zupełnie opóźniony nieco w tym temacie stwierdzam, że kaban ma rację.

Leave a Reply

Kategorie